El
projecte “ A Lloure” es basa en el principi vertebrador de les
diferents pedagogies actives (Waldorf, Montessori, Pestalozzi,...)
que és el profund respecte a l'infant i als seus processos de
desenvolupament, interessos i inquietuds.
Així,
l'objectiu principal del projecte és que els infants i les seves
famílies siguin persones lliures, feliços i competents.
Aleshores,
el projecte es fonamenta en els següents quatre pilars
intrínsecament lligats i que tot seguit s'exposen: el joc espontani
i lliure, l'aprenentatge a la natura, l'acompanyament respectuós i
la família.
1) El joc
espontani i lliure.
Des del
projecte “A lloure” consideram el joc com a impulsor principal
dels aprenentatges i desenvolupament dels infants.
Així, a
través del joc l'infant es descobreix a ell mateix, desenvolupa la
seva personalitat i autonomia, assimila i aprèn allò que viu,
s'adapta al món que l'envolta, reviu les seves experiències i
descarrega tensions. El joc és la forma que tenen de descobrir,
experimentar, explorar, crear... (Elkind 2007, Piaget & Inhelder
2002) .
El joc
permet desenvolupar tots els tipus d'intel·ligència i adquirir
qualsevol concepte, des de les matemàtiques al llenguatge, passant
per les ciències o les relacions socials. El joc és fonamental en
l'equilibri emocional i energètic, així com en el desenvolupament
de les capacitats intel·lectuals, socials i creatives dels infants
(Freire 2011).
Quan
permetem a l'infant viure el joc de forma espontània i lliure, el
joc es converteix a més en una
experiència
de plaer, afavorint així que l'aprenentatge sigui significatiu.
Creiem en
el joc espontani i lliure, és a dir, des d'una postura
d'acompanyament no directiu ja que estimula als infants a triar el
seu camí, oferint la màxima llibertat a l'hora de desenvolupar les
seves habilitats i competències segons els seus interessos, així
com també fomenta la seva autoestima i independència i estimula
l'intercanvi social, el respecte mutu i la confiança en ells
mateixos. El fet que siguin els infants qui dissenyen i desenvolupen
el joc sense interferències de l'exterior permet que allò après
quedi fixat a la memòria a llarg termini ja que la motivació, la
predisposició i l'estat emocional positiu són màximes (Spitzer
2007). A més, en el moment de màxima concentració en el joc, es
produeix un estat mental conegut com flow (fluxe) que accelera la
formació de sinapsis en el cervell.
D'altra
banda, la negociació pel disseny del joc i les normes per a la seva
execució amb els iguals fomenta el desenvolupament del llenguatge i
les habilitats socials de l'infant, on han de desplegar tots els seus
recursos lingüístics per tal de proposar, convèncer, seduir,
argumentar i explicar els seus objectius als seus iguals.
2)
L'aprenentatge a la natura
Des del
projecte “A lloure”, creiem que és important que els
aprenentatges que es donen a través del joc espontani i lliure es
duguin a terme en un entorn natural. Així, en els primers anys de
vida de l'infant, la família i la natura que l'envolta són el
centre de la seva activitat. Els infants s'identifiquen amb la natura
d'una manera holística, integrada, se senten part d'ella. Es tracta
d'una etapa en la que preval el desenvolupament sensoriomotriu
(Gesell 1989) i la natura ofereix espais de qualitat pel moviment i
la percepció sensorial, difícils de reproduir en un altre tipus
d'espai.
El
contacte freqüent amb la natura, com és el cas, genera un sentit
d'identitat i pertinença a ella.
A més,
proveeix als infants d'experiències sensorials intenses, profundes i
gratificants. La informació que els arriba a través de tots els
sentits és coherent, consistent i plena de matisos. Aquesta
coherència sensorial és imprescindible per integrar la informació
en el cervell i permet un major autoconeixement del seu cos i el que
aquest els permet fer (Ayres 2006).
Els
infinits matisos de formes, colors, tampanys i materials, que a més
varien d'un dia a un altre i amb la llum que els il·lumina en cada
moment, fa que els infants es facin més sensibles a la bellesa i es
sentin en harmonia amb l'entorn i amb ells mateixos. L'espai ampli i
obert els permet expandir-se físicament i mentalment, sentir-se
lliures; poden desenvolupar el seu joc sense interferir els uns amb
els altres i en un escenari amb múltiples ambients, estructures,
materials i reptes de diferent nivell i característiques. La
permanència a l'aire lliure, en un entorn canviant, fa que estiguin
més alerta, tenguin una major capacitat d'observació i concentració
i siguin més flexibles amb ells mateixos i amb els demés (Nabhan &
Trimble 1995, Sobel 1996, White 2004). Per aquesta mateixa raó,
milloren en el reconeixement de les pròpies necessitats i les dels
altres. Els ritmes del món natural, permeten desenvolupar la
paciència, els aporten serenitat i contribueixen a l'encontre amb la
seva espiritualitat (Wells & Evans 2003, Taylor & Kuo 2006,
Corraliza & Collado 2011, Surau-Ott 2012).
D'altra
banda, el medi natural amb el seu terreny irregular i el maneig dels
materials que s'hi troben, estimula la seva curiositat, imaginació,
creativitat, llenguatge i especialment la seva motricitat tan
gruixada com fina.
Els
desafiaments físics i sensorials que troben en aquest medi fomenten
la seva autonomia, independència i capacitat de cooperació,
negociació, raonament i de decisió, ja que són el mateixos infants
qui estimen la seva pròpia capacitat d'enfrontar-se a ells i valorar
els resultats dels seus intents. L'entorn natural presenta a més
situacions de risc variable que contribueix a aprendre a avaluar-los
de forma més realista, a l'autoconeixement de les seves habilitats,
a la seva millor capacitat per afrontar l'adversitat, a una major
tolerància a la frustració i al respecte de límits i normes.
Així, es
treballa la propiocepció com un tot, les seves capacitats i
limitacions.
El
contacte amb la natura en edats primerenques té, a més, múltiples
beneficis per a la salut. Entre d'ells, reforça el sistema
immunològic pel que disminueixen les possibilitats d'emmalaltir-se,
disminueix l'estrès i l'ansietat, s'allibera l'energia dels infants,
els músculs es desenvolupen millor amb diferents moviments, forces i
tensions necessàries per jugar i moure's pel bosc, l'equilibri, el
càlcul de distàncies, forces i capacitats del propi cos s'ajusten,
els sentits s'aguditzen,...
Per tant,
creiem que el conjunt d'experiències sensorials i motrius que
ofereix la natura en la infància primerenca contribueix en un
desenvolupament, físic, psíquic, emocional i espiritual més
harmònic i integrat.
3)
Acompanyament respectuós
D'altra
banda, creiem que per tal que el joc es doni de forma espontània i
lliure es necessita d'un acompanyament no directiu, atent i
respectuós. Aquest acompanyament es basa en l'escolta activa i en el
respecte profund cap a l'infant en totes les seves dimensions com a
ser biològic, psíquic, emocional i espiritual, atenent als seus
interessos i necessitats i al seu ritme individual de
desenvolupament.
El punt de
partida és la confiança en les capacitats personals de cadascú i
del respecte a la seva personalitat. Així, la relació que
estableix l'adult (acompanyant) amb l'infant és càlida, afectuosa i
d'acceptació de la seva forma de ser, d'expressar-se, de
manifestar-se, de sentir,..., vetllant per a que cadascun creixi i es
desenvolupi tal com és.
Això
només es pot donar des d'una base de llibertat i de coneixença
mútua (Fromm 1999), aleshores, la relació amb els infants es dóna
amb una actitud que equilibra la distància necessària per a que
ells creixin amb autonomia i la presència que els faci sentir que un
adult els acompanya, els acull, no els jutja i els ajuda a recordar
les normes i límits que permeten una convivència harmoniosa i
relaxada.
Així,
l'acompanyant, realitza una tasca important d'observació que permet
conèixer millor als infants, atendre el seu desenvolupament
personal, entendre com es relaciones entre ells i amb el medi,
detectar necessitats, desitjos, dificultats i prevenir conflictes.
Cal dir
que, per tal de garantir la seguretat dels infants i aconseguir un
ambient relaxat es fa necessari definir normes i límits. Així, del
límit del que sorgiran totes les normes de convivència és el fet
de que no es poden fer mal, ni físicament ni verbalment ni
emocionalment. Això es reflecteix en una manera de resoldre els
conflictes basada en el reconeixement de la situació per ambdues
parts, l'expressió dels sentiments de forma ordenada i sincera, la
descripció de l'origen del conflicte i l'acompanyament a la pròpia
resolució per ells mateixos (Goleman 1996, Faber & Mazlish 1997,
Juul 2004, Rosenberg 2006, Wild 2006).
També es
mantenen unes mínimes normes de seguretat en el bosc que són
essencials per garantir el joc tranquil com són la mobilitat en els
diferents espais d'aprenentatge sempre que hi hagui un adult (així
si l'infant vol canviar d'espai ha d'avisar a un adult i aquest farà
l'acompanyament), la impossibilitat de jugar en llocs perillosos com
voreres dels marges; el no molestar als animals en els seus caus,...
Els acompanyants rebran una formació bàsica en riscs que es poden
presentar en la zona (incendis forestals, picades o mossegades
d'animals, meteorologia adversa,...) així com també hi ha un
protocol d'actuació per a minimitzar-los i esmenar-los, si escau.
El fet
d'estar a l'aire lliure, funcionar com a grup i que l'activitat
principal sigui el joc lliure i espontani fa necessari marcar una
sèrie de moments al llarg del dia (el bon dia i l'acomiadament, la
pujada i baixada del bosc, el berenar i el dinar) on tot el grup es
retroba pel que es reforça el sentiment de grup i permet millorar
les habilitats socials (empatia, escolta activa, atenció, respecte
cap als demés) així com anticipar i organitzar-se en la seva
planificació del dia. Així, aquests ritmes preestablerts permeten
alternar moments d'expansió i de recolliment, de moviment i
tranquil·litat, d'expressió i d'escolta, tan necessaris per a
conèixer-se a ells mateixos i entre ells.
D'altra
banda, encara que en el projecte sigui essencial el joc espontani i
lliure, ocasionalment es pot proposar alguna activitat, en la que els
infants podran decidir participar o no, segons el seus interessos.
Consideram
que les activitats proposades podran oferir noves eines i
experiències d'aprenentatge que permetin llavors aprofitar les noves
habilitats adquirides i explorar nous àmbits d'interès en el seu
joc espontani (Linaza 1989, Decroly 2002).
4) La família
Creiem,
des del projecte “A lloure”, que l'acompanyament respectuós ha
de ser un continu en els diferents entorns educatius en el que es
desenvolupa l'infant pel que consideram l'entorn de la família de
gran importància. Així, creiem imprescindible que la família
s'involucri i participi de les propostes que es plantegen des del
projecte, pel que la cooperació i la comunicació amb la família és
primordial en el projecte, generant un clima de confiança mútua i
seguretat emocional, de transparència i honestedat i d'interès
mutu.
Això es
contempla en diferents moments del projecte. Així pel que fa a la
fase d'adaptació infant-família i projecte cal dir que és un
període de màxima sensibilitat i acoblament, aleshores el temps
serà el que consideri cada família. Així, la família entra al
bosc i acompanya a l'infant fins que consideri oportú i vegi que
aquest es sent segur i tranquil; pel que la forma en que es farà
l'adaptació la decideix cada família en funció de les necessitats
de l'infant.
D'altra
banda, un altre moment en el que es contempla la participació i
cooperació de la família és en l'acompanyament en el bosc. Així,
es proposa que les famílies vagin rotant en el rol d'acompanyant en
el bosc com a part integradora del projecte i si ho considera oportú
fer el seguiment de l'evolució del seu fill/de la seva filla.
L'acompanyament
en el bosc per part de la família suposarà participar d'una
formació inicial i de les sessions mensuals de seguiment dels
acompanyants on s'intercanviaran experiències, expressaran
sentiments, percepcions, creences,... i s'assessorarà i acompanyarà
en aquesta experiència per part de l'acompanyant titular.
D'altra
banda, les famílies participaran i cooperaran en les reunions
trimestrals de seguiment del procés de desenvolupament del seu
fill/de la seva filla amb l'acompanyant titular.
Finalment,
les famílies participaran i cooperaran en les activitats de difusió,
comunicació,... que es realitzin des del projecte.
No hay comentarios:
Publicar un comentario